Yael a náboženská praxe na ostro

Yael bylo předevčírem měsíc od chvíle, kdy se její čerstvá duše vyloupla z mikve. Ráda bych si na ni v Izraeli zvykla, protože jméno Monika tu ve většině populace vyvolá asociaci s Lewinskou a místní rockovou kapelou „Monika Sex“. Nic, co by se hodilo k pobožné židovce, že jo. Jenže je mi pořád blbý se jako Yael někde prezentovat. Jednak to jméno zatím nemám v občance a jednak jsem i tady v Izraeli už pěkných pár let Monika. Každopádně se mi líbí, když mě tak někdo přece jen osloví. S Giyorou pokračujeme v našem náboženském konání podobně, jako když jsme studovali. Giyora neděle večer dochází na lekce Tóry, které sem přijíždí dávat rabín z nedaleké obce ještě víc ateistické, než je Tal El. Statečný to chlapec. Já se dál potkávám jednou týdně s Shuvou, ale většinou zvládneme málo jiného materiálu než je povídání o dětech. Každopádně i to probírání výchovy považuju za důležitou součást učení o tom, jak být tou správnou židovskou mámou.

Giyora skoro denně ráno chodí do synagogy, takže s klukama vstávám sama. Poděkování Bohu po probuzení zvládám stoprocentně, stejně jako rituální mytí rukou a sadu ranních požehnání. Přes den se snažím žehnat, co umím. Jedna věta před jídlem se povede skoro pokaždé, stejně tak po toaletě (aaano, i TAM je Bůh s námi :D). Požehnání po jídle maličko vázne, ale i tady dělám pokroky. To extra dlouhatánský požehnání po chlebu je pořád dost velkej strašák, ale už se mi daří přelouskat za nějakých 5 minut. Což je asi třikrát dýl, než to umí Giyora a všichni okolo, ale aspoň už to není půl hodina… I tak si každý hryznutí do čehokoliv podobného chlebu hoooodně rozmýšlím. Vůbec mám dojem, že poslední dobou jím víc řízky než pečivo. Dětem před spaním před pohádkami čteme ještě kousek modlitby na dobrou noc, kterou si pak znovu čtu, když jdu spát já. Lekce žen v Tal El bohužel už není, protože Reút, která je pořádala, to tu po měsíci, kdy se jim nepovedlo dát do kupy rozbité rodinné auto, zabalila. Samozřejmě držíme šabaty a dál je spolu s nově nabytými vědomostmi pomalu vylepšujeme. Když jsme teď o šabatu obědvali u rabína a viděla jsem Shuvu, jak se dobývá pro polštářek žvýkačky nožem ze strany, kde není perforace, protože prorazit perforaci nebo snad dokonce i kresbu se o šabatu nesmí, zas jsem si uvědomila, jak moc toho asi pořád nevíme.

Jo, je to tak, děláme dál tu spoustu „divných“ věcí. Nemusela bych hledat jiná odůvodnění než to, že je nám tak prostě dobře. Naše babičky taky používaly česnek, protože fungoval a nepátraly kdoví jak po tom, proč. Ale mě to nedalo a nad racionalitou našeho konání jsem se zamyslela. Můj obsáhlý myšlenkový tok stručně shrnuje následující odstavec.

Šťastný život chceme prožít asi úplně všichni. V médiích se to hemží zaručeně funkčními recepty, ve kterých se opakují ta stejná doporučení: „Radujte se z maličkostí. Soustřeďte se více na to, co se vám daří a méně na to, co se vám nedaří. Zařaďte do života rituály. Najděte si čas pro sebe. Buďte optimističtí. Hodně se smějte. Hledejte na všem pozitiva. “ No a to je přesně to, co mi náboženská praxe do života přidává nespočetněkrát za den. Každé požehnání před jídlem a pitím mi připomene, že mám být za co vděčná – ne každý má co jíst a pít. Poděkování Bohu, že jsem se ráno probudila? No jasně, jsou tací, co se neprobudili… Rituálně opláchnout ruce? Mám čistou vodu a mám čas si tohle dovolit. Odříkat ranní požehnání? Vždyť jo, zas vyšlo slunce, zas kohouti kokrhali, zas je novej den. Že to bere spoustu času? Jenže to je můj čas, jenom můj. Upřímně pochybuju, že by se mi dařilo nějak během dne mezi úklidem a pobíháním mezi třemi dětmi po pár minutkách nastřádat třeba i hodinu jenom pro sebe. Já jsem nehledala, jak vylepšit svůj život, který mi připadal nadmíru spokojený, ale když jsem takhle na stříbrným podnose dostala do ruky dárkový balení se spoustou nástrojů, jak tu míru spokojenosti a štěstí ještě pozvednout? Tak to bych byla blázen to házet do koše, že.

A že v sobotu nic nemůžeme? Jak se to vezme. Jeden den v týdnu, kdy věnujeme stoprocentní pozornost jen jeden druhému, svátečně jíme a hrajeme si s dětmi, myslím není od věci. Ono by jinak pořád bylo, co dělat jiného. Že si toho málo užijeme? Nemyslím, že se hladina štěstí odvíjí od toho, co jsme si stihli užít. I když výlety mi chybí a chtěla bych cestovat častěji, vždycky si vzpomenu na film „Než si pro nás přijde“ (The Bucket List). Můžeme vidět všechno na světě a na konci to bude právě ta večeře doma s rodinou, co jsme na životě oceňovali nejvíc…

A co pokrývka hlavy? Nosím. A ráda! I když necítím, že to má co dělat s větší mírou cudností a ten dojem mi potvrzuje i hodně rabínů, podle kterých v dnešní době ortodoxní židovka šátek nosit nemusí. Jenže kromě toho, že to je dost praktické, jsem zjistila, že mi to pomáhá. Chovat se neustále tak, jak nejlíp dovedu, by byl optimální stav, ale mně se to teda nedaří. A ten šátek mi připomíná, že chci. Ta věc na hlavě mě nenechá nahlédnout do telefonu, když řídím (no to by byl trapas dostat coby pobožná židovka pokutu za používání telefonu za jízdy, co! To by bylo sousto pro ateisty ;P). A nosím ho i doma, protože mi pomáhá udržet emoce na uzdě a připomínat mi, že to já jsem tu ten odpovědný dospělý. A že to s těmi mými čtyřmi chlápky bývá často potřeba ;). To samozřejmě významně přispívá k harmonii doma, která se odráží na celé domácnosti. Protože jak se tu říká (a věřím, že nejen tu): „Šťastná maminka, šťastný dům“.

Ano, je to spousta omezení oproti životu ateisty. Ale já cítím, že tím posiluju duši, která tím životem před tím byla řekněme… pokleslá :D. Když jsem chodívala do fitka, rozhodně to nebylo pro čas strávený tam. A i když třeba hodinu aerobiku jsem si užít uměla, cílem bylo, aby se tělo mělo a fungovalo celkově líp, mimo tu tělocvičnu, mimo to fitko. A teď dělám to samé se svojí duší. Tak nějak takhle asi, snad to trochu dává smysl. Přeju všem to správný nářadíčko ke spokojenému životu :).

 

Na lovu opuncie

Opuncie je plod kaktusu, který se v Izraeli jmenuje sabres a říká se mu také cabar. Právě podle tohoto plodu v tlusté pevné slupce poďobané puntíky z miniaturních bodlinek, která skrývá sladké a šťavnaté ovoce, se říká „cabár“ také každému, kdo se narodil v Izraeli. Teď právě začíná sezóna, kdy opuncie dozrávají. Zralé plody jsou oranžové až červené z venku a sytě žluto oranžové uvnitř, s malými tvrdými zrníčky.

A proč se opuncie spíš loví než sbírá? Když už se vám bez zásadnější újmy podaří dostat plodu na dosah, rozhodně jej nemůžete jen tak sebrat. Maličké jehličky v dlaních a na prstech by vám neuvážený dotek nepříjemně připomínaly ještě hodně dlouhou dobu… Získat plod vyžaduje náročnou a hlavně velmi opatrnou manipulaci, ideálně v gumových rukavicích, které si sebou ale obvykle na výlety nebereme… Manžel cabár je naštěstí již docela zkušený lovec a vystačil si s párem klacíků. Zálesacká kudla se postarala o zbytek a můžem tak s Nevem s klidným svědomím onen začátek sezóny potvrdit. Daniel hlásil ze vzdálenosti dvou metrů, že mu to nechutná. Po dlouhém přemlouvání to nakonec aspoň olíz. Eitan vypadal, že by si dal, ale tomu jsem zatím nechtěla dát já.

Kdo si netroufá na lov, v regálech supermarketů je najde taky. Ale to má přece jen menší kouzlo 😉

Kaktus opuncie – „sabres“
Plod kaktusu opuncie
plod kaktusu – opuncie
Nevo prvně ochutnává opuncii
pod tlustou a pichlavou slupkou opuncie se skrývá šťavnaté sladké ovoce
moji čtyři „cabáři“ před cabarem 🙂

Zatar v naší kuchyni

Zatar je po soli a pepři koření, které u nás v kuchyni používáme úplně nejvíc. Jemně aromatickou směs bylinek obohacenou o opražené sezamové semínko přidáváme do zeleninových salátů, sypeme na hummus a různé smetanové nakyslé sýry, jako je třeba „Labane“. Pita chléb se zatarem jde koupit na každém rohu, ale patlají to po vrchu a je z toho dost bordel. Proto si tohle zatarové „pesto“ doma děláme sami a mažeme to dovnitř: smíchám olivový olej s citronovou šťávou a pořádnou hrstí zataru tak, aby se vytvořila řidší kaše. Citronu dávám skoro stejně jako oleje, protože ho máme rádi a roste nám na zahradě, tak s ním nemusím šetřit :-). Ale je to na chuti každého. Směsí pak bohatě potřu vnitřek pita chleba. Dávám tři až čtyři kávové lžičky do půlky pity. Hodí se silnější pita, ta líp nasákne tu tekutinu, to dá rozum, že jo. V ideálním případě takhle přichystám čerstvě koupené pita chleby a nacpu tím mrazák. To je pak rychle hotová svačinka :-). A kupodivu ji ochotně jí i náš vybíravý Daniel. Já pita chleba nijak nemusím, ale v téhle variantě mi chutná moc. Dokonce mi to stojí i za to dlouhatánské požehnání, co se po chlebu má odříkat (a které mě zatím jinak dost úspěšně od pečiva odrazuje :D).

Z čeho rostou moje děti? Tak především z hummusu… :-)

Když říkám, že hummus se u nás spotřebovává na kila, nevtipkuju… Tady je důkaz :-).

Tahle cizrnová kaše (bohužel tovární výroby, protože nic jiného děti nepozřou) tvoří zásadní potravinu v jídelníčku mých dvou starších. Baští to nejradši jen tak, kydnuté do misky. Daniel si na to výjimečně nechá nasypat zatar, Nevo i červenou papriku a zalít olivovým olejem. Do toho krutony z bílého chleba – aspoň ty jsou domácí . My s manželem preferujeme čerstvý, který rozhodně doporučuju každému, kdo se odhodlá hummus vyzkoušet. Ale kdyby z nějakého důvodu čerstvý neklapl, tenhle kyblík Achla humusu taky není k zahození 

Achla hummus

 

Na šabat u přátel

Druhé pozvání ke známým na šabat už nám bylo trapné odmítat kvůli předpovědi počasí, protože když jsme to prvně udělali, byl víkend nakonec příjemně slunečný a i teplý. Z domova se nám nechtělo, s manželem přespávání u někoho moc nefandíme. Na druhou stranu, po tolika šabatech strávených v Tal El to mohla být zajímavá změna. A šance vidět šabat také u někoho jiného, než je rodina našeho rabína. Sbalili jsme teda děti a věcí, že bychom s nimi někde mohli být týden a ne 25 hodin. K obývání jsme dostali dvoupokojový apartmán, který se přes sezónu pronajímá, těsně sousedící s bytem našich přátel. Dorazili jsme třičtvrtě hodiny před začátkem šabatu a rychle vlastním povlečením povlékali dvoulůžko a k němu přiraženou přistýlku a přemýšleli, jak se na tom v pěti vyspíme. Varianta, že tam budou spát jenom děti a my si rozložíme gauč v druhé místnosti nepřipadala v úvahu, protože prckové by z těch postelí bez zábran popadali. Plánovaný oplach dětí po začátku šabatu vzal za své, protože přes šabat se vypíná bojler a tudíž nebude teplá voda. Nu což, spíme tam jednou… Giyora se převlékl do synagogy a v půl páté chlapi vyrazili. Na baráku jsme zůstaly dvě maminy a celkem 7 dětí, čtyři kluci hostitelky ve věku 7, 5, 2 a půl a rok, a ti tři moji. Kromě pár drobných rvaček o hračky ta hodinka a něco bez manželů proběhla docela v pohodě. Moji kluci obecně vidí kámoše mimo školku málo, protože než to rodiče posbíraj z družin, já už to svoje obvykle házím do vany. Zvlášť teď, když je venku zima a brzy tma. Z nezvyklé permanentní přítomnosti kámošů a hromady neznámých hraček, i když svým určením spíš pro batolata, byli nadšení dost na to, aby se bez větších incidentů zabavili bez mojí iniciativy. Během kiduše a večeře už ale byli příliš unavení a hádky se vyostřovaly, až jsme to radši odtáhli do hajan. Prý bylo něco kolem půl deváté říkala ráno Reut, a asi bylo vážně brzy, protože se mi v posteli povedlo přečíst stránku a půl z knížky v hebrejštině. Obvykle usínám po dvou řádcích.

Noc byla příšerná, děti se mlely a zmatení světlem rozsvícených lampiček chtěly vstávat snad už v půl šestý. V šest dvacet mi zvonil budík na mobilu, který jsem zapomněla vypnout. Instinktivně jsem po něm skočila a vypla to… Asi bych to správně měla zavřít do kufru, nevím. Vlastně bych na to o šabatu spíš neměla ani sáhnout.

Vstávali jsme, pro propršené noci, kdy bouřilo a i padaly kroupy, do dalšího deštivého dne. Bez jediné hry na šabat, které jsem v té hodince na sbalení sobě, dvěma klukům a miminu, zapomněla vzít. Naštěstí než děti zbaštily vanilkový dezert, už se to vedle v bytě ozývalo taky. Kolem půl osmé chlapi mazali do synagogy a děti měly volný průběh z bytu do apartmánu. Terasy bohužel v tom počasí pasé, ale vyhrály si kupodivu slušně i bez nich. Dost na to, aby Reut stihla připravit šabatový stůl a zeleninový salát. Moje pomoc ve chvíli, kdy Eitan usnul, spočívala v držení jejího rok starého prcka, který se z nějakého důvodu jinak na maminku furt věšel. Byl s tímhle řešením spokojenej, tak aspoň něco. Šabatová plotýnka se nezapnula, ukázalo se, že je nastavená na pozdější dobu, tak Reut prostě vzala tácy s jídlem a odnesla to nechat ohřát dolů do domu rodičů.

Chlapi se vrátili kolem desáté, zvládli jsme s dětmi kiduš a slušně se najíst. Počasí se moc nevybralo, ale i přes hrozící přeháňky jsme se rozhodli vyrazit na procházku, abychom si trochu prohlédli město a utahaly děti. Nakonec sprchlo jenom maličko a byli jsme zrovna schovaní na zastíněném dětském hřišti, ale byli jsme tam sami. Takže ze slibované atmosféry šabatu v místě, kde je ortodoxních stejně jako nevěřících, bylo houby. Po návratu na barák byl Nevo tak hotovej, že sám chtěl jít spát, což se stává asi tak třikrát do roka. Daniel se bránil zuby nehty, ale byla jsem skálopevně přesvědčená, že jestli aspoň na chvilku neusne, odpoledne s ním bude příšerný. Poraženecky jsem sklouzla k systému odměn a trestů a slíbila tablet po šabatu jen tomu, kdo si teď zdřímne. Upřímně se dost dlouho snažil, až jsem si říkala, že by si ten tablet zasloužil už jen za to a že ho nechám vstát, ale nakonec usnul. Byla jsem mrtvá taky, jenže Eitan jak na potvoru až moc živej, takže smůla. Kluci včetně Giyory chrupali pěkný dvě hodinky. Vedle si starší děti hrály, ale samy a potichu. Rodičovstvo se ozvalo až kolem čtvrté, kdy se chlapi chystali na svůj poslední výlet do synagogy. Zas v dešti. To bylo trochu jiné, než to znám z Tal El. Odchod někdy ve třičtvrtě na pět, za půl hodiny zpátky na kiduš, ještě před západem slunce. Pak zas do synagogy a návrat za další půl hodinu, už po odchodu šabatu. Společně jsme se při obřadu havdala s šabatem rozloučili a šli bleskově balit, abychom se na tu čtyřicetiminutovou cestu zpátky domů vydali co nejdříve. Domů se kluci těšili, ale myslím, že ne tak moc, jako my… Podtrženo a sečteno, i když jsme se stihli dozvědět dost nových zajímavých věcí o dodržování šabatů a praxi judaismu obecně, i když si s Reut moc rozumím a naši kluci taky, ověřili jsme si, že trávit celý šabat u někoho prostě pro nás není.

Vybalené věci mi vygenerovaly asi šest praček navíc, což jsem pak s běžným provozem zpracovávala skoro až do pátku, uf. Ale být sem tam někde jinde než doma nakonec není úplně od věci, takže jestli bude nějaké příště, zřejmě příjemný košér hotýlek s all inclusive u mořské promenády :-).

Foto ilustrační, z procházky u nás v Tal El. Nepořízeno o šabatu 🙂

Místo k doktorovi na pláž

Dva neposední kluci, dvě koloběžky, mimino, kočár a jedna matka, která s tím vším odvážně vyrazila na pláž. Měl to být Nevoušův den mimo školku, jenže v noci se Daniel vzbudil s bolestí v uchu… Dostal paracetamol a objednala jsem na poledne druhého dne doktorku, jenže ráno mu nic nebylo. Ani osm hodin po požití paracetamolu mu nic nebylo. Zřejmě bychom od doktorky vyfasovali diagnózu „rýma“ a recept na slanou vodu do inhalátoru, tak jsme tu návštěvu zrušili a šli to dýchat rovnou :-). Pláž Argaman v Akku, nadprůměrně teplý únorový den, polojasno, 20 stupňů ve stínu a bezvětří. I když jsme si předem slíbili, že to bude jen vyjížďka po promenádě, nakonec jsem jim nabídla sama, že bez gatí na písek můžou. Voda byla naštěstí dost studená na to, aby do ní nelezli víc než po kontíky :-). Nebyla to až taková idylka, jak to vypadá z fotek, a další podobnou akci si nějaký pátek asi odepřu, ale mohlo to také být mnohem horší…

 

Den rodiny

Jak je rodina důležitá tu dětem ve školkách připomínají asi denně, ale jednou za rok si k tomu v rámci „Dne rodiny“ pozvou na oslavu i rodiče. V Danielově případě i bratry. Dětí je v jeho školce celkem deset, čili si to můžou dovolit. Třeba třicet početných rodin by se asi zvalo hůř :-). Děti se kromě úzké rodiny baví i o té širší, zpívají písničky související s rodinou a zhruba týden až dva příprav vyvrcholí společnou akcí s rodiči. My jsme s Danielem kromě tanečků zdobili muffiny, které den před tím ve školce pekli. A dostali jsme recept na šťastnou rodinu:

Recept na šťastnou rodinu:

3 šálky trpělivosti

4 šálky porozumění

2 a půl šálku citlivosti

1 sáček radosti

láhev úsměvů

8 šálků lásky

1 velké objetí

Příprava:

Slít všechny suroviny a dobře míchat, dokud nevznikne hladká a příjemná hmota, a velkoryse posypat štěstím a smíchem.

Mno, vypadá to snadno. Jen ještě mohli uvést, kde se daj splašit všechny ty suroviny :-).

Seznámení s plážemi Netanye

Kdybyste někdy hledali, kde se cestou z Tel Avivu do Haify stavit na kafe, vykoupat se v moři nebo se jen pokochat pohledem na pláže, za které by se nemuseli stydět v Karibiku, Netanya může být tou správnou volbou. Většina restaurací je košér, čili zavřených v sobotu. Z promenády se dolů na pláže dostanete výtahem, který je prosklený, abyste si tu azurovou nádheru mohli vychutnávat i během jízdy. Přestože foukal silný vítr, moře v laguně bylo hladké jako zrcadlo a i takhle první týden v únoru lákalo ke koupání.  Procházka s kočárkem po promenádě parádní, miminka spinkala, maminky si povídaly, sluníčko nás zásobovalo vitamínem D a přispívalo ke skvělé atmosféře. Zas brzy nashle v Netanyi :-).

 

Lednové šabaty

Po více než třech měsících s novým přírůstkem a několika Giyorových výletech, kdy jsem na drobotinu byla i několik dní po sobě sama, si situace sedla na tolik, že se Giyora vrátil k pravidelnému plnému režimu návštěv synagogy o šabatech. Odchází, když jsou už všichni kluci vykoupaní, abych je já sama šéfovala co nejméně. Ty dvě hodiny, kdy je Giyora pryč, jsem schopná si s nimi v sedě hrát s tím, že mívám Eitana na klině nebo za sebou na hrací dece. Sedět dvě hodiny ale samozřejmě nevydrží, takže pexesa, kartové hry a puzzle střídají s hraním si spolu. Obvykle to obnáší velké bordelaření, kravál, křik, ať už radostný nebo vzteklý, a časté dohady přecházející bleskově ke strkanicím, tahání za vlasy a podobně. Když můžu, tak pomůžu, ale často si to už umí vyřešit sami a tak roztomile při tom projevují sourozeneckou lásku, že je to až dojemné.

Za Giyorou do synagogy jsme šli zatím dvakrát. Prvně prostě proto, že venku bylo krásně a chtěla jsem to zkusit. Výprava byla příšerná, kluci nespolupracovali, Eitan chtěl spát, ale nemohl, tak řval kdykoliv jsem ho pustila. Což jsem třeba ve chvíli, kdy jsem na dvakrát táhla po schodech dolů rozložený kočárek, musela. No prostě šabatová idylka. Po cestě už to bylo dobrý a kluci podle domluvy neutíkali dál než k následující lampě a u silnic čekali, v synagoze jsme se zdrželi na občerstvení a cestou zpátky se stavili na hřišti. Týden na to mi v dalším slunečném lednovém šabatovém dopoledni výpravu chtěla ulehčit Shuva a že to prý máme vzít přes ně. Představa, že k nim na barák se kluci budou radostně a hlavně rychle vypravovat, byla mylná. Nespolupracovali úplně stejně a k oblékání se dostali až v půl desáté. Stavili jsme se teda na pět minut a pokračovali společně s Shuvou a jejími dětmi do synagogy. Pak už to zas bylo dobrý a místo na hřišti jsme se tentokrát stavili v lese, kde kvetou už nějaký pátek tisíce bílých bramboříků a sem tam je k vidění i zářivě červený květ sasanky.

I když sobotní odpoledne Giyora skoro vždycky vezme starší kluky k bráchům na barák, volný čas na čtení mi nezbývá, protože se věnuju Eitanovi. Je to pořád milé a usměvavé mimčo, ale potřeba spánku se řekla bych až drasticky snižuje a klubou se zoubky, takže úplně nesouhlasí s tím být někde jen tak pohozenej. A s ním na ruce můžu přečíst tak sotva požehnání po jídle, které máme vytištěné a zalisované ve folii, protože knížku by mi trhal. Ale tak lepší něco než nic, aspoň se to konečně pořádně naučím.

Jeden z lednových pátečních večerů jsme přijali pozvání na večeři k sousedům, totiž k rabínovi. Dny byly stále velmi krátké, šabaty začínaly někdy ve čtvrt na pět a chlapi bývali zpět ze synagogy kolem šesté. Tím pádem byly děti vzhůru a večerní šabatová hostina probíhá za jejich účasti. Přesněji řečeno, za jejich účasti proběhne kiduš, kdy jen čekají, jak už se budou moct napít tiroše – nealkoholického sladkého vína. Pak rituální opláchnutí rukou a opět netrpělivé čekání na kus chaly, šabatového chleba, co se po požehnání rozděluje na znamení zahájení šabatové hostiny. Pak si zdrhají hrát a každou minutu se chodí ptát, jestli jsme už dojedli. Na návštěvě to bylo podobné, jen se ptát nechodily – cizí hračky je zaměstnaly dost na to, aby si nás skoro nevšímaly. Až když se rabín Noam pustil do vyprávění týdenního oddílu Tóry, který byl o sedmi z deseti egyptských ran, zvědavě se připojily k jeho naslouchajícím dětem a hltaly spolu s nimi každé slovo. V sobotu večer před spaním si příběh vyprosili od Giyory ve stejném podání znovu.

Za zmínku stojí šabat, kdy jsem byla s klukama sama. Giyora odjel na výlet v úterý v poledne a vracel se až v neděli. Čili kromě standardně náročných dnů s naší silnou trojkou mě čekalo ještě 25 hodin switchoffu. Nemůžu říct, že jsem z toho neměla obavy. A nebyla jsem sama, Shuva se xkrát nabízela, že zruší plánovaný výlet do Jeruzaléma za rodinou a zůstanou tady, aby mi pomohla. Ujistila jsem ji, že to nějak zvládneme, pořídím pár nových her, a že při nejhorším jsou pořád k dispozici Giyorovi dospěláci. Světe div se, nebylo to potřeba. Takhle zlatý děti jsme neměly za celou historii držení šabatů! Kromě toho, že i spolu si zvládali hrát bez větších sporů, připravili se mnou v sobotu zeleninový salát a z kiduše v mém podání v češtině byli zřejmě tak šokovaní, že vydrželi i celou půlhodinu sedět u stolu s jídlem. Po poledni pak dorazila tchýně, vyvedla oba větší na hřiště a já využila příležitost k rychlému oplachu Eitana. Byla u nás všehovšudy necelé dvě hodiny, ale nesporně to byla pomoc a povyražení pro kluky, kteří pak ještě vydrželi další dvě hodiny podle zadaných pravidel na zahradě (na trampolíně vždycky jen jeden, nelézt na schody na střechu, nechodit v ponožkách a tak). Pak jsme se spolu mrkli z obýváku na další ze zázračně barevných zimních západů slunce, vykoupala jsem je a šabat byl pryč jako nic.

No a pak poslední šabat, totiž dá se říct, náš úplně první! Protože tenhle šabat byl první pro mě „opravdový“. V týdnu před tím jsem pod dohledem soudců absolvovala vykoupání v mikve, čímž se ze mě stala už navždycky židovka. Mno, byl to hezký šabat, takový celkem klidný, měli jsme večer chvíli čas si s mužem popovídat po uložení dětí. Než nad tou stránkou ze synagogy s různými komentáři souvisejícími s týdenním oddílem Tóry nebo obecně s judaismem a halachou, v sedě usnul… I to bylo víc než bylo v lednu obvyklé, většinou to totiž zalomil hned s dětmi. A já jen chvilku po něm, když mi spadly víčka nad knížkou „Muž a žena“, kterou jsem se v hebrejštině snažila prokousat v rámci lekcí pro nevěsty a jako přípravu do mikve. Jestli jsem cítila Boží přítomnost, jak slibovala naše drahá učitelka Revita na kurzu gijuru? Těžko říct, nic zvláštního se nestalo. Nebo jsem se špatně koukala. Ale bylo mi fajn :-).

šabatové svíce a můj česko hebrejský sidur (modlitební knížka)
Zásoba nových her na šabat bez Giyory
bramboříky v lese v Tal El

„Náš“ les v lednu

Naše vesnička Tal El se krčí uprostřed lesa Ahihud. Po odbočení z hlavní silnice k ceduli Tal El se po mírně klikatící se silnici přiblížíme k bezpečnostní bráně vesnice a hned po vjezdu jsme z obou stran obklopeni lesem. V zimním období, kdy hojně prší, teploty se drží pod dvacítkou a nehrozí žádné požáry, je ta pravá chvíle na procházku po takzvané „bramboříkové stezce“. V sobotu jsme se na ní vydali i my, ale to jsem kvůli šabatovým omezením byla bez telefonu a tudíž bez foťáku, tak jsme si tam pro jistotu zašli dnes znovu. Stezka je lemovaná  stovkami  metrů čtverečních zelených koberců s kvetoucími bramboříky. V záplavě převážně sněhově bílých květů se řidčeji objeví i narůžovělé a sem tam červeně zazáří další sezónní květinka – sasanka. Kdysi jimi bývala hustě posetá louka pod olivovníky blízko synagogy, ale už léta tam po červené není ani památky. Tak snad nám vydrží aspoň pohádkový les s těmi bramboříky! A jestli chcete vidět takovou parádu v Izraeli také, přijeďte někdy od druhé půlky ledna do poloviny března a zaskočte do některého z lesů v Galilei :-).